کد مطلب:18866
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
منظور از «نيت» و ارزش آن در عبادت، چيست؟
نيّت جان عمل است. اينكه ميگويند در هنگام عبادت نيّت كنيد، به اين معنا نيست كه مثلاً هنگام خواندن نماز انسان در ذهن خود ترسيم كند كه چهار ركعت نماز ظهر بجا ميآورم «قربه إلي الله». بلكه به تعبير اهل معنا نيّت است به حمل اولي؛ و غفلت است به حمل شايع.
نيّت، انبعاث و پرش روح است. اگر انسان از طبيعت پر كشيد و بالا آمد، ميگويند نيّت كرده وگرنه اخطار حصولي و مفهوم ذهني است و حداقل عبادت ماست كه واجب ادا شود و اعاده و قضا نخواهد. اما آن نيّتي كه باطن عمل به آن وابسته و از عمل بالاتر است، انبعاث روحي است كه روح پرواز ميكند؛ همان نيتي كه از عمل برتر است. از اين رو گفتهاند خداي سبحان را با نيّتهاي صادق مسئلت كنيد.
صحت عبادت مشروط به نيّت است كه بدون آن عمل باطل خواهد بود و چون نيّت داراي درجاتي است، خود صحت هم مراتب دارد.
از آن جا كه مواقف مهم روز قيامت عبارت است از آتش، بهشت و رضوان و از طرفي نفس انسان داراي سه حالت شهوت، غضب و عقل كمال طلب است، لذا عبادت هم سه قسم و عبادتكنندگان به سه گروه تقسيم ميشوند گروهي خداي سبحان را به جهت ترس از جهنم و آتش عبادت ميكنند كه اين عبادت بردگان است. گروه ديگر، خدا را براي رسيدن به بهشت و نعمتهاي آن عبادت ميكنند؛ اين عبادت بازرگانان و تجّار است. و گروه سوم خدا را فقط براي محبت و دوستي نسبت به آن ذات متعالي عبادت ميكنند؛ اين بالاترين مرتبه عبادت است كه از آن به عبادت احرار تعبير شده است (نهج البلاغه، حكمت 237). همه اين عبادتها صحيح است؛ ولي مراتب ثواب و پاداش آن يكسان نيست.
پس نيت كه همان قصد قربت است، جان و روح عمل بوده و از خود عمل بالاتر و مهمتر است؛ چون حيات و زندگي عمل به نيت بستگي دارد. و پاداش اعمال، براساس نوع نيت و قصد انسان، مراتبي گوناگون دارد.
آية الله جوادي آملي
حكمت عبادات
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.